Opgroeien in Nieuw-West: STWT in gesprek met partners in de wijk

Opgroeien in Nieuw-West: STWT in gesprek met partners in de wijk

‘Wat hebben kinderen in Amsterdam Nieuw-West echt nodig?’ Die vraag stond centraal tijdens de externe stakeholdersbijeenkomst die de Raad van Toezicht van de Stichting Westelijke Tuinsteden woensdag 18 april verzorgde. ‘Traditionele oplossingen werken niet meer’, trapte RVT-voorzitter Hans Nooren af.

Ahmed Marcouch

In zijn rol als vader, inwoner van Nieuw-West, politicus en onderwijzer sprak Ahmed Marcouch de ruim 40 genodigden toe. ‘In Marokko groeide ik buiten op en werd door iedereen opgevoed. Ik zie dat als een pedagogische wijk. En daarin laten we kansen lopen. De rol van onderwijs is kinderen vormen, niet alleen cognitief, maar nog belangrijker: tot persoonlijkheden. We moeten met elkaar kinderen het gevoel van veiligheid geven dat ze mogen zijn wie ze zijn. Zo geef je diversiteit een thuis. En dat is een bijzondere opdracht.’

Nieuwsgierig en met oprechte interesse

Om die opdracht handen en voeten te geven waren er vier gesprekstafels met elk een eigen onderwerp waar de externe stakeholders beurtelings aanschoven. Afgevaardigden van onder andere gemeente, stadsdeel, cultuureducatie, buurtwerk, Pabo, voortgezet onderwijs, sportorganisaties en maatschappelijk initiatieven zoals de Weekendschool, gaven hun visie. Dat leverde geanimeerde gesprekken op. ‘Je hebt als school de maatschappij in huis… dat doet een appèl op verbinden!’ Ik ben gestopt me in elke cultuur te verdiepen’, gaf een gast aan. ‘Ik verdiep me liever in de persoon die ik voor me heb: nieuwsgierig en met oprechte interesse. Dan kun je verbinding maken!’

Ouders spelen in het onderwijsproces een cruciale rol. Hoe kan je als school met hen de verbinding maken? En als we allemaal het beste uit ieder kind willen halen, hoe komt het dan dat juist die verbinding met ouders vaak lijkt te haperen?‘ Een klip en klaar antwoord is er duidelijk niet. Maar er kwamen tijdens de bijeenkomst wel veel inzichten boven tafel. ‘Elkaar begrijpen, dat is belangrijk voor identiteitsontwikkeling. Hiervoor moet je proeven buiten je eigen comfortzone.’ Als school moet je oog hebben voor angst en onzekerheden zoals die er zijn. En dan is het de kunst om overeenkomsten te zoeken in plaats van tegenstellingen. ‘Samen optrekken is de sleutel.’ 

Veel is al verbonden

Ahmed Marcouch, die bij alle tafels heeft meegeluisterd, concludeert: ‘Verbinding moet meer zijn dan naar een ouderavond gaan. Hoe kunnen we de ouders daadwerkelijk leren kennen? Scholen hebben vaak niet door hoe groot de kloof werkelijk is. Dat is op te lossen, maar dan moet je wel bereid zijn om te investeren!’

‘Deze avond was een mooi begin om uit te vinden hoe we elkaar goed kunnen begrijpen en verstaan’, sluit STWT-bestuurder Joke Middelbeek af. ‘In Nieuw-West gebeurt ontzettend veel, er is al veel verbonden. Maar hoe duurzaam die verbindingen zijn, dat gaan we nu onderzoeken.

< terug naar overzicht